The ʿAmal of Madinah : The Original Way of the Salaf

The ʿAmal of Madinah is The Original Way of the Salaf

Ibn Taymiyyah said concerning this matter in his well known book: صحة أصول مذهب أهل المدينة  (The Soundness of the Fundamental Principles of the Madh-hab of the People of Madinah),

الحمد لله،‏  مذهب أهل المدينة النبوية‏  – دار السنة ودار الهجرة ودار النصرة إذ فيها سن الله لرسوله محمد صلى الله عليه وسلم سنن الإسلام وشرائعه وإليها هاجر المهاجرون إلى الله ورسوله وبها كان الأنصار الذين تبوءوا الدار والإيمان من قبلهم‏

“Praise belongs to Allah.  It is the Madh-hab of the people of Madinah – the City of the Prophet صلى اللّه عليه وسلّم, the Abode of the Sunnah, the Abode of Hijrah, the Abode of Assistance.  In Madinah Allah prescribed the Sunnah of Islam and His Shariiʿah, to Madinah the Muhaajiruun emigrated to Allah and His messenger صلى اللّه عليه وسلّم, and in Madinah were the Ansaar – ‘…those who lived in the Abode before them [the Muhaajiruun] and had adopted  faith…’ [59:9]

مذهبهم في‏  زمن الصحابة والتابعين وتابعيهم أصح مذاهب أهل المدائن الإسلامية شرقا وغربا،‏  في‏  الأصول والفروع

Their Madh-hab which existed in the time of the Sahaabah, the Taabiʿuun, Taabiʿu Taabiʿiin was the soundest of the Madh-habs of the people of all the cities of Islam in the east and in the west – in both Usuul (roots) and Furuuʿ (branches).”

Ibn Taymiyyah said in regards to the first three generations :

‮ ‬‬وهذه الأعصار الثلاثة هي‏‮ ‬‬أعصار القرون الثلاثة المفضلة،‏‮ ‬‬التي‏‮ ‬‬قال فيها النبي‏‮ ‬‬صلى الله عليه وسلم في‏‮ ‬‬الحديث الصحيح من وجوه‭:‬‬‏‮ ‬خير القرون القرن الذي‏‮ ‬‬بعثت فيهم،‏‮ ‬‬ثم الذين‏‮ ‬‬يلونهم،‏‮ ‬‬ثم الذين‏‮ ‬‬يلونهم‬‏‮)

These three eras are (the eras) of the three most outstanding generations about which the the Prophet said in the sound hadith, “The best of the generations is the generation to whom I was sent, then those who come after them, and then those who come after them.” (narrated by ‘Imraan bin Husayn in Sahīh Muslim, the Virtues of the Sahaabah, chapter 52 hadīth no. 2535)

Ibn Taymiyyah continues:

‮ ‬‬أما أحاديث الثلاثة ففي‏‮ ‬‬الصحيحين عن عبد الله بن مسعود قال‭:‬‬‏‮ ‬‬قال رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم‮ (‬‬‬خير أمتي‏‮ ‬‬القرن الذين‏‮ ‬‬يلونني‏‮ ‬‬ثم الذين‏‮ ‬‬يلونهم ثم الذين‏‮ ‬‬يلونهم‮

As for the three hadīth found in both Saḥīḥs from Ibn Masʿūd, he said, “The Messenger of Allah said صلى الله تعالى عليه وسلم, ‘The best of my community is the generation who follows me, then those who follow them.’ ”

‬وفي‏‮ ‬‬صحيح مسلم عن عائشة رضي‏‮ ‬‬الله عنها قالت‭:‬‮  ‬‬‏‮(‬‬‬سأل رجل رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم‬‏‭:‬‬‮ ‬‬أي‏‮ ‬‬الناس خير‬؟‮ ‬‬قال‭:‬‬‬‏‮ ‬‬القرن الذي‏‮ ‬‬بعثت فيهم،‏‮ ‬‬ثم الثاني،‏‮ ‬‬ثم الثالث‮_‬‬‏‮)‬‬‬‏

And in Saḥīh Muslim, ʿĀishah رضي‏‮ ‬‬الله عنها‮ ‬said, “A man asked the Messenger of Allah صلى الله تعالى عليه وسلم which people are better? He said, ‘The generation to whom I was sent, then the second and then the third.’”

Ibn Taymiyyah further states:

وفى القرون التي‏  أثنى عليها رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم،‏  كان مذهب أهل المدينة أصح مذاهب أهل المدائن،‏  فإنهم كانوا‏  يتأسون بأثر رسول الله صلى الله عليه وسلم أكثر من سائر الأمصار،‏  وكان‏  غيرهم من أهل الأمصار دونهم في‏  العلم بالسنة النبوية واتباعها،‏  حتى إنهم لا‏  يفتقرون إلى نوع من سياسة الملوك،‏  وأن افتقار العلماء ومقاصد العباد،‏  أكثر من افتقار أهل المدينة حيث كانوا أغنى من‏  غيرهم عن ذلك كله،‏  بما كان عندهم من الأثار النبوية التي‏  يفتقر إلى العلم بها واتباعها كل أحد،‏  ولهذا لم‏  يذهب أحد من علماء المسلمين إلى أن إجماع أهل مدينة من المدائن حجة‏  يجب اتباعها‏  غير المدينة،‏  لا في‏  تلك الأعصار ولا فيما بعدها،‏  لا إجماع أهل مكة ولا الشام ولا العراق ولا‏  غير ذلك من أمصار المسلمين

ومن حكى عن أبي‏  حنيفة،‏  أو أحد من أصحابه أن إجماع أهل الكوفة حجة‏  يجب اتباعها على كل مسلم،‏  فقد‏  غلط على أبي‏  حنيفة وأصحابه في‏  ذلك،‏  وأما المدينة فقد تكلم الناس في‏  إجماع أهلها،‏  واشتهر عن مالك وأصحابه أن إجماع أهلها حجة،‏  وإن كان بقية الأئمة‏  ينازعونهم في‏  ذلك والكلام،

“In the generations which the Messenger of Allah صلى اللّه عليه وسلّم praised, the Madh-hab of the people of Madinah was the soundest of the madh-habs of the people of the cities.  They followed in the footsteps of the Messenger of Allah صلى اللّه عليه وسلّم more than the rest of the cities.  The people from the other cities had  less knowledge about the Prophetic Sunnah than them and they followed it less.  They were not in need of the administration of the rulers.  The needs of the scholars and the needs of the worshippers (elsewhere) were more than the needs of the people Madinah. This is due to the fact they (The People of Madinah) had less need than the others for any of these things because of what they possessed from the Prophetic Traditions which everyone needs to know and to follow.  It is for this reason, that none of the ‘ulamaa (scholars) of the Muslims was of the opinion that the ijmaaʿ (consensus) of any city from among the cities of the Muslims other than Madinah was a proof which should be followed – not in that era nor eras which follow – not the ijmaaʿ of the people Makkah, Ash-Shaam, Iraaq – nor that of any of the other cities of the Muslims.  Those who relate from Abu Haniifah  or one of his companions that the ijmaaʿ of al-Kuufah is a proof which must be followed by every Muslim have placed Abu Haniifah  and his companions in error by relating that.  As for Madinah, the people have conversed about the ijmaaʿ of its people and it is well known from Maalik  and his companions that the ijmaaʿ of its people is a proof and that the rest of the  Imaams contest them on that.”

Ibn Taymiyyah again says:

فأما الأعصار الثلاثة المفضلة فلم‏  يكن فيها بالمدينة النبوية بدعة ظاهرة البتة،‏  ولا خرج منها بدعة في‏  أصول الدين البتة،‏  كما خرج من سائر الأمصار

“As for the three preeminent eras (the eras of the Prophet صلى اللّه عليه وسلّم and his Ṣaḥaabah, the Tabiʿuun and the Tabiʿu Tabiʿiin), there was no clear bidʿah (innovation) in the Prophetic City of Madinah during those eras at all nor did any innovation in usuulu-d-diin (the fundamental principles of religion) emerge from it like what emerge from the rest of the cities.”

To read more from this important work by Ibn Taymiyyah click the following links:

Book Format: https://www.dropbox.com/s/g09mhmpuft59oea/Sihhatu%20Usuul%20Madh-hab%20Ahlu-l-%20Madinah.pdf              

>
https://www.dropbox.com/s/g09mhmpuft59oea/Sihhatu%20Usuul%20Madh-hab%20Ahlu-l-%20Madinah.pdf book version

 

or
https://www.dropbox.com/s/125dezqtlncrq0f/Sihhatu%20Usuul%20Madh-hab%20Ahlu-l%20Madinah%20edbl.pdf

 

>

Advertisements
Published on July 12, 2010 at 00:15  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://madanitimbukti.wordpress.com/home-2/discussions-about-the-%ca%bfamal-of-madinah-2/76-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: